Mistrzowie montażu

Znajdź montażystę
Strona główna » Baza wiedzy » Odpis świadectwa pracy

Odpis świadectwa pracy(17/05/2019)

Otóż zdarza się, iż pracownik zgubi świadectwo pracy. Wówczas przysługuje mu prawo ubiegania się o wydanie odpisu (duplikatu) takiego dokumentu, a pracodawca powinien się w takiej sytuacji przychylić do wniosku byłego pracownika i jak najszybciej wydać mu odpis zaginionego dokumentu.

O odpis świadectwa pracy ubiegać się może zarówno sam pracownik, jak i osoba przez niego upoważniona. Może to być także małżonek lub dziecko zmarłego pracownika.

Odpis i duplikat używane są w tym przypadku zamiennie, aczkolwiek w przepisach jest mowa o odpisie. Tego, jak on powinien wyglądać, nie do końca wiadomo. Przyjmuje się, że odpis świadectwa polega na przepisaniu jego treści z przetrzymywanej w teczce osobowej danego pracownika kopii na aktualnie obowiązujący druk. Istotne jest tu, by nie pominąć żadnej z informacji, ani też by nie dopisywać nic nowego. Może się bowiem zdarzyć, iż część informacji wymaganych 10 lat temu nie jest wymagana obecnie i odwrotnie.

Nie ma także uregulowań co do tego, czy sporządzony dokument powinien zawierać słowo „odpis” i jaka powinna widnieć na nim data. Jednak logiczne wydaje się, iż należy zaznaczyć, że nie jest to oryginał, lecz odpis świadectwa pracy z danego dnia, wystawiony w dacie bieżącej. Warto także podpytać, w jakim celu pracownikowi potrzebny jest odpis. Praktyka pokazuje bowiem, że różne urzędy i instytucje akceptują różne wersje. Niektórym wystarczy kserokopia świadectwa pracy, potwierdzona za zgodność z oryginałem. Inni domagać się będą podpisu na aktualnym druku, a jeszcze inni ponownego wydrukowania i podpisania świadectwa pracy w postaci, w jakiej zostało ono wydane pracownikowi.

Oceń artykuł
oceń na 1oceń na 2oceń na 3oceń na 4oceń na 5 (Jeszcze nie oceniono)
Tagi: , , , , , , ,
Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


*