Mistrzowie montażu

Znajdź montażystę
Strona główna » Baza wiedzy » Czy fakturę można anulować, czy tylko korygować?

Czy fakturę można anulować, czy tylko korygować?(23/06/2017)

Zdarza się, iż pracownik, w wyniku błędu swojego lub programu, wystawi fakturę dokumentującą transakcję, która nie doszła do skutku. Wówczas powstaje pytanie, co z taką fakturą zrobić?

Jeżeli jest to ostatnia faktura w systemie, i nie została wysłana do kontrahenta, można ją po prostu wycofać. I zniszczyć.

Nieco gorzej wygląda sytuacja, w której po wystawieniu błędnej faktury wystawione zostały kolejne dokumentu sprzedaży. Wówczas usunięcie, czyli wycofanie faktury z programu wiąże się z niezgodnością w prowadzonej numeracji dokumentów. Powstaje bowiem tzw. wolny numer. Jeżeli możemy w miejsce błędnej faktury wystawić inną, ale z zachowanie numeru i daty wystawienia, to tak właśnie należy zrobić. Jeżeli jednak z jakichś przyczyn jest to niemożliwe, możemy błędnie wystawioną fakturę anulować. Korekta bowiem jest wymagana tylko w przypadku, kiedy transakcja miała miejsce a faktura została wystawiona, tyle, że zawiera jakieś błędy.

Pytanie tylko, jak należy anulować fakturę? Cóż, okazuje się, iż nie jest to uregulowane żadnymi przepisami. Przyjęła się jednak zasada, iż w celu anulacji faktur podatnik powinien napisać na fakturze stosowne wyjaśnienie oraz zarchiwizować zarówno kopię, jak i oryginał anulowanego dokumentu. I to by było na tyle. Anulowanie jednak jest dopuszczane tylko w wyjątkowych sytuacjach, a podstawowe znaczenie w przypadku kontroli będzie tu miał widniejący na anulowanym dokumencie opis.

 

Oceń artykuł
oceń na 1oceń na 2oceń na 3oceń na 4oceń na 5 (Jeszcze nie oceniono)
Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


*