Mistrzowie montażu

Znajdź montażystę
Strona główna » Baza wiedzy » Skan faktury a koszt podatkowy

Skan faktury a koszt podatkowy(30/01/2017)

Zdarza się, iż firma nie posiada oryginału faktury zakupowej – z różnych przyczyn. Dysponuje ona natomiast jej skanem lub kserokopią. W takim przypadku zaliczenie wydatku udokumentowanego skanem lub kserokopią w koszty prowadzonej działalności gospodarczej wcale nie jest takie oczywiste.

Generalnie każdy wydatek firmowy powinien być udokumentowany oryginalnym dokumentem. I tylko na jego podstawie wydatek ten można uznać za koszt podatkowy. Zwłaszcza, jeżeli chodzi o podatek vat.

Jeżeli natomiast firma nie posiada oryginału faktury, powstaje pytanie, czy jest ona w stanie udokumentować poniesiony wydatek jako własny wydatek firmowy. Istotne jest zatem, czy poza kserokopią dokumentu firma posiada chociażby potwierdzenie przelewu bankowego, umowę kupna – sprzedaży itd.

Istotne, ale niekoniecznie decydujące. W celu odliczenia podatku vat posiadanie ksera, nawet w połączeniu z dodatkowymi, wymienionymi wyżej dokumentami może bowiem okazać się niewystarczające. Dlatego też najbezpieczniej jest, w sytuacji zagubienia dokumentu, poprosić kontrahenta o wystawienie jego duplikat. Teoretycznie bowiem firma może być w stanie udokumentować dany koszt i wytłumaczyć brak posiadania oryginału faktury, praktycznie jednak wszystko zależy – w przypadku kontroli skarbowej oczywiście – od inspektora, na jakiego trafimy. Warto zatem postarać się albo o duplikat faktury, albo o indywidualną interpretację organu podatkowego. Ta druga również będzie dla inspektora wystarczająca, aczkolwiek dla podatnika oznacza dodatkowy koszt związany z wydaniem opinii.

Oceń artykuł
oceń na 1oceń na 2oceń na 3oceń na 4oceń na 5 (Jeszcze nie oceniono)
Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


*