Mistrzowie montażu

Znajdź montażystę
Strona główna » Baza wiedzy » Podpis elektroniczny, a może ePUAP?

Podpis elektroniczny, a może ePUAP?(16/02/2016)

Podpis elektroniczny, a dokładniej – bezpieczny podpis elektroniczny (nie mylić ze zwykłym) może być stosowany w obrocie gospodarczym niemal bez ograniczeń. Ma on obecnie takie samo znaczenie, jak podpis własnoręczny. Oczywiście pod warunkiem posiadania certyfikatu kwalifikowanego.

Podpis ten jest usługą płatną, mona go nabyć w jednym z kwalifikowanych podmiotów, wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki. Są to np. Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych czy Euro Cert. Koszt zestawu startowego to ok. 350 zł, potem płaci się roczny abonament – w wysokości około 100 zł. Podpisem tym mogą być opatrywane dokumenty przesyłane do urzędów oraz do ZUS-u. Można go także używać przy podpisywaniu umów z kontrahentami.

Bezpłatnym „odpowiednikiem” bezpiecznego podpisu elektronicznego jest profil zaufany ePUAP. Jest to profil założony na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej. Przy pomocy profilu możemy wysyłać do urzędów lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych część dokumentów, wyrobić dowód rejestracyjny czy chociażby odbierać eZwolnienia. Nie możemy go jednak używać w obrocie gospodarczym. Profil ten nie ma znaczenia w przypadku podpisywania umów handlowych, nie jest też równoznaczny z podpisem własnoręcznym. Po co więc go w ogóle zakładać? No cóż, zawsze to jest jakieś ułatwienie i choć odrobina mniej papierów. A skoro profil jest darmowy, a jego założenie nie sprawia trudności, to czemu nie.

Oceń artykuł
oceń na 1oceń na 2oceń na 3oceń na 4oceń na 5 (Jeszcze nie oceniono)
Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


*